Drzwi do piekła Phillipa Warrena

słówko o historii "The Devil's Doorway"


Literatura zna cały szereg opowieści o artefaktach emanujących okultystyczną magią. Śmiem twierdzić, że w co drugiej powieści grozy możemy natknąć się niejeden przedmiot, który w ten czy inny sposób jest powiązany ze złem dotykającym bohaterów konkretnej tragedii. Podobne - jeżeli nie identyczne - motywy często pojawiały się w komiksach, zwłaszcza komiksach osadzonych w klimatach grozy. Dobrym przykładem takiej opowieści jest historia "The Devil's Doorway" opublikowana w październiku 1969 roku na łamach czasopisma "House of Mystery".

Bohaterem opowieści jest Phillip Warren - zbieżność nazwisk całkowicie przypadkowa - który na jednej z małomiasteczkowych licytacji nabywa lustro pochodzące z czasów kolonialnych. Lustro należące niegdyś do rodziny Turnerów, tj. rodziny posądzanej o czary i kontakty z diabłem. Dla pana Warrena, osoby zafascynowanej okultyzmem, taki przedmiot posiada dużą wartość kolekcjonerską więc ignoruje przeczucia małżonki i zawiesza lustro w centralnym miejscu ich domu. Od tego momentu w domu Warrenów zaczynają dziać się dziwne rzeczy. Głównie za sprawą córeczki kolekcjonera, która opowiada o tym jak wchodzi do lustra i rozmawia z niejakim Panem Belialem.


Przyjemna historyjka z dreszczykiem. Scenarzysta Jack Oleck - jako ciekawostkę dodam, że był szwagrem Joe Simona - dość odważnie podszedł do tematu biorąc pod uwagę, że gdzieś tam z tyłu głowy włodarze DC Comics musieli pamiętać o wytycznych narzuconych przez Comics Code Authority. Co prawda opowieść została obdarta z drastycznych i krwawych scen, ale jej finał - Phillip Warren rozbijając lustro przypadkowo więzi w piekle swoją małą córeczkę - mógł budzić zastrzeżenia.

Za rysunki odpowiada Alex Toth, którego prace jakoś specjalnie do mnie nie przemówiły. Jak się uważanie przyjrzeć to kreska Totha wydaje się zbyt humorystyczna. Wystarczy spojrzeć na wygląd demonicznej figurki czy samego Władcę Piekła, bardziej śmiesznego niż strasznego. Pan Toth w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych bardzo mocno współpracował także ze studiem Hanna-Barbera. Być może praca przy filmach animowanych dla dzieci miała coś wspólnego z jego dziwnie infantylnym stylem rysowania.

_________________________
"The Devil's Doorway"
#182 "House of Mystery" vol 1 [10/1969]
Scenarzysta: Jack Oleck
Rysownik: Alex Toth
Tusz: Alex Toth
Kolorystyka: -
Twórca okładki: Neal Adams
Polskie wydanie: brak


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

"Bomba"

Kastylia oczami Palaciosa

"Przesilenie"