"Podróż do wnętrza ziemi" / "Don Kichot"


Pod koniec września 2022 roku wydawnictwo Egmont wystartowało z serią "Adaptacje literatury". Powtarzam: seria wystartowała blisko półtora roku temu a ja dopiero w tym miesiącu zapoznałem się z dwoma tytułami wchodzącymi w jej skład. Trochę się temu dziwię. To znaczy: dziwię się samemu sobie. Wydawałoby się, że osoba taka jak ja - tj. dość często chwytająca po tytuły opatrzone etykietami 'stare', 'klasyka', etc. - powinna z miejsca poświęcić czas na zapoznanie się z komiksowymi adaptacjami dzieł literackich zaliczanych do grona tych ważnych. A tu nic. Widziałem, że raz na kwartał miała miejsce premiera kolejnego zeszytu serii ale jakoś nigdy nie było mi z tymi premierami po drodze. Aż właśnie do lutego 2024 roku, kiedy to Egmont wydał "Podróż do wnętrza ziemi" Juliusza Verne'a.

Jak oceniam moje pierwsze spotkanie z tą serią? Najogólniej mówiąc: to było ciekawe doświadczenie. Nie oczekiwałem niczego nadzwyczajnego - obstawiając raczej wierne przeniesienie powieści na karty komiksu - i niczego nadzwyczajnego nie dostałem. Ot, dobrze narysowany komiks o znanej mi fabule. A właściwie dwa komiksy, gdyż zaraz po przygodowce od Juliusza Verne'a zabrałem się za "Don Kichota" pana Miguela de Cervantesa. I jeden i drugi tytuł potraktowałem jako lekką odskocznię od czegoś bardziej ambitnego czy może raczej czegoś wymagającego większej uwagi. Prawdę powiedziawszy przez oba tytuły dosłownie prześlizgnąłem się, koncentrując bardziej na rysunkach niż scenariuszach.


Nie mogłem inaczej. Tak jak powiedziałem: obie historie znam a "Podróż do wnętrza ziemi" czytałem kilkakrotnie. Co prawda ostatni raz kilka lat temu - w czasie kiedy Zielona Sowa wydawała wspaniałą serię "Podróże z Verne'em" - ale pewnych opowieści po prostu się nie zapomina. Kreska to zupełnie inna sprawa. Byłem bardzo ciekaw tego obszaru. Co prawda nie spodziewałem się jakichś graficznych eksperymentów - to nie ten typ komiksu - ale byłem ciekaw jaką kreskę otrzymamy. I tak jak podejrzewałem: w obu komiksach mamy tak poprawne rysunki jak to tylko możliwe. Solidne plansze, wypieszczone, wymuskane i wiernie oddające fabułę obu powieści. Trochę bardziej podobały mi się prace Frédérica Garcii ale to chyba wina mojej sympatii do twórczości francuskiego pisarza. Tak, w jeżeli chodzi o Verne'a nie jestem obiektywny.

Podsumowując. Oba tytuły dają radę. Raczej do nich nie wrócę ale sądzę, że nadejdzie dzień, kiedy sięgnie po nie mój potomek. Może wykorzysta je w kategoriach pomocy naukowej, może spojrzy na nie jak na rysunkowe bryki. Nie będę w to wnikał. Wierzę, że kiedyś oba komiksy przeczyta a potem poprosi o kolejne.
____________________
"Podróż do wnętrza ziemi"
Scenarzysta: Curd Ridel
Rysunki: Frédéric Garcia
Tłumacz: Marek Puszczewicz
Seria: Adaptacje literatury
Format: 215x290 mm
Liczba stron: 48
Oprawa: miękka
Druk: ["kolor"]
ISBN-13: 9788328167582
Data wydania: 31 styczeń 2024
Dziękuję wydawnictwu Egmont za udostępnienie egzemplarza do opinii.

"Don Kichot"
Scenarzyści: Philippe Chanoinat, Jean-Blaise Dijan
Rysunki: David Pellet
Tłumacz: Marek Puszczewicz
Seria: Adaptacje literatury
Format: 215x290 mm
Liczba stron: 56
Oprawa: miękka
Druk: ["kolor"]
ISBN-13: 9788328167599
Data wydania: 31 styczeń 2024
Dziękuję wydawnictwu Egmont za udostępnienie egzemplarza do opinii.


Opis wydawcy:
Komiksowa adaptacja jednej z najlepszych i najbardziej znanych powieści science fiction autorstwa Juliusza Verneʼa. Napisana w 1864 roku "Podróż do wnętrza Ziemi" była jedną z pierwszych powieści poruszających tematykę eksploracji wnętrza Ziemi. Historia rozpoczyna się, gdy mieszkający w Hamburgu profesor mineralogii Otto Lidenbrock i jego siostrzeniec Aksel rozszyfrowują starożytny manuskrypt runiczny, w którym islandzki historyk opisał swoją rzekomą wyprawę do wnętrza Ziemi. Postanawiają udać się na Islandię i przy pomocy Hansa, lokalnego przewodnika, odnajdują na dnie wulkanu przejście, które zaprowadzi ich do trzewi ziemskiego globu. Tam odkrywają niezwykły świat ogromnych jaskiń zamieszkałych przez dziwne stworzenia. A przygoda dopiero się zaczyna...

"Don Kichot z La Manchy" to najsłynniejsza powieść autorstwa Miguela Cervantesa, a także jedno z najważniejszych dzieł literatury hiszpańskiej. Imię głównego bohatera przeszło do języka potocznego jako określenie osoby tracącej poczucie rzeczywistości w pogoni za wzniosłymi ideami i celami. Bohaterem historii jest zubożały szlachcic Alonso Quijano, pasjonat powieści rycerskich. W wyniku ich lektury uznaje, że jest błędnym rycerzem, przybiera imię Don Kichot i na wiernym wierzchowcu Rosynancie (w rzeczywistości chudej szkapie) wyrusza w świat, by bronić honoru ukochanej Dulcynei (w rzeczywistości ubogiej chłopki z sąsiedniej wsi). Dołącza do niego giermek Sancho Pansa, którego głównym zmartwieniem jest brak jedzenia. Nieprawdopodobne przygody prowadzą dwóch wędrowców przez Hiszpanię.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

"Bomba"

Kastylia oczami Palaciosa

"Przesilenie"